Training of foreign officers at the “General José María Córdova” Military Cadet School: a look at international military cooperation (2012 – 2022)

Authors

Keywords:

education, military, ESMIC, internationalization, cultures, foreigners

Abstract

This research focused on a cluster analysis of 17 foreign personnel participating in the General José María Córdova Military Cadet School (ESMIC) between 2014 - 2017. This study evaluated the experience of international cadets from Panama, Peru, and Paraguay, who completed their professional training in Military Sciences and earned a dual degree.

          To this end, the methodology used was a mixed-method approach, combining surveys and documentary analysis to understand the students' perspectives. The results of the study demonstrated that the exchange of these officers has consolidated the international profile of ESMIC and Colombia. This not only contributes to the comprehensive training of cadets but also fosters regional cohesion and strengthens joint security, positioning Colombia as a benchmark in military training in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Laura Janneth Delgado-Nieto, Escuela Militar de Cadetes “General José María Córdova”, Colombia

    Master's degree in International Relations and Business from the Nueva Granada Military University (Colombia), with a Master's degree in Military History from the “General José María Córdova” Military Cadet School (Colombia), Specialist in University Teaching from the Nueva Granada Military University (Colombia), Professional in Law and International Relations and Political Studies from the Nueva Granada Military University (Colombia), Research Professor at the General José María Córdova Military Cadet School (Colombia), Member of the Military Sciences Research Group.

  • Gissela Alejandra Hernández-Domínguez, Escuela Militar de Cadetes “General José María Córdova”, Colombia

    Student of Military Sciences and International Relations at the General José María Córdova Military Cadet School (Colombia).

  • Lucas Guillermo Leguizamón-Martínez, Escuela Militar de Cadetes “General José María Córdova”, Colombia

    Student of Military Sciences and International Relations at the General José María Córdova Military Cadet School (Colombia).

  • Juan David Lesmes-Cárdenas, Escuela Militar de Cadetes “General José María Córdova”, Colombia

    Student of Military Sciences and International Relations at the General José María Córdova Military Cadet School (Colombia).

References

Abella-Osorio, J. D. (2022). Cooperación internacional y construcción de paz: miradas históricas y reflexivas sobre Colombia. Razón Crítica, (12). https://doi.org/10.21789/25007807.1811

Arispe-Alburqueque, C. M., Yangali-Vicente, J. S., Guerrero-Bejarano, M. A., Lozada-De Bonilla, O. R., Acuña-Gamboa, L. A. y Arellano-Sacramento, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación para los estudios de posgrado. Universidad Internacional del Ecuador. https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4310

Casallas-Ruiz, J. A. (2016). Cooperación técnico-militar del Ejército colombiano al Ejército de Honduras [Tesis de pregrado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional. https://repository.umng.edu.co/items/60113080-3818-42ee-b5c6-050706166505

Castro-Bernal, G. (2019). Revisión sistemática de las relaciones en cooperación militar entre Colombia y los países del Continente americano. Oasis, (29), 105-123. https://doi.org/10.18601/16577558.n29.06

Chinchón-Álvarez, J. (2007). Cooperación en materia de enseñanza/formación militar entre España y los Estados de Iberoamérica. OPEX – Observatorio política exterior española Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/56591

Dai, X., Snidal, D. y Sampson, M. (2017). International Cooperation Theory and International Institutions. Oxford Research Encyclopedia of International Studies. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190846626.013.93

Departamento Nacional de Planeación. (22 de marzo de 1995). Política nacional de cooperación internacional. [Documento CONPES 2768]. DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/2768.pdf

Donadio, M. (2007). El impacto de los procesos multilaterales en la Cooperación Educativa Militar. Revista Estudios en Seguridad y Defensa, 2(4), 22-29. https://doi.org/10.25062/1900-8325.142

Edwards, R. M. (2012). The effectiveness of international military education and training on foreign democracies: a correlational study [Tesis de doctorado, University of Phoenix]. Proquest. https://www.proquest.com/openview/6d23236a6bc2eefbd010e37b842d3ff8/1?cbl=18750&pq-origsite=gscholar

Erazo-Patiño, L. A., Cujabante-Villamil, X. A., Solís-Guevara, D. y Obando, J. M. (2022). Una propuesta para el estudio en la pertinencia de la formación en relaciones internacionales en las Fuerzas Militares de Colombia, Brasil y México. Revista Brújula Semilleros de Investigación, 10(20), 58-63. https://doi.org/10.21830/23460628.125

Escuela Militar de Cadetes General José María Córdova (s.f.). Misión y Visión. https://www.esmic.edu.co/la-escuela-militar/mision-y-vision/12

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (s.f.). ¿Qué es cooperación? Conoce por qué es importante y cómo puedes desarrollarla. https://www.unicef.org/lac/misi%C3%B3n-5-cooperaci%C3%B3n

Hamui-Sutton, A. (2013). Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica. Investigación en educación médica, 2(8), 211-216. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72714-5

Herrera-Chaves, B. (2014). Cooperación para el desarrollo, relaciones internacionales y políticas públicas. Teorías y prácticas del diálogo euro-latinoamericano. Papel Político, 19(2), 755-757. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.PAPO19-2.cpdr

Manterola, C., Hernández-Leal, M. J., Otzen, T., Espinosa, M. E. y Grande, L. (2023). Estudios de Corte Transversal. Un Diseño de investigación a considerar en Ciencias Morfológicas. International Journal of Morphology, 41(1), 146-155. https://doi.org/10.4067/S0717-95022023000100146

Moreno-Romero, G. J. (2017). El lenguaje de la cooperación en las relaciones internacionales contemporáneas [Tesis de especialización, Universidad Central de Venezuela]. Repositorio institucional. http://saber.ucv.ve/handle/10872/14961

Muñoz-Gómez, J. E., Acosta-Guzmán, H. M. y Pinzón-Arana, F. (2018). Importancia del fortalecimiento de la cooperación militar para Colombia frente a amenazas a la soberanía e integridad territorial: el caso del litigio de las aguas territoriales con Nicaragua. Revista Fuerzas Armadas, (246). https://doi.org/10.25062/0120-0631.672

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology., 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Penido-Oliveira, A. A., Kalil-Mathias, S. y Mei, E. (2020). Democracia y educación: notas sobre la enseñanza militar en Argentina y Brasil. Revista de Ciencias Sociales, (68), 39-56. https://doi.org/10.17141/iconos.68.2020.4309

Prieto-Ruiz, A. (2013). Acuerdos comerciales y cooperación militar entre Colombia y Estados Unidos, 1946-1953. Análisis Político, 26(79), 35-54. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/43319

Riera, D. (2018). La cooperación en materia de Defensa en cuanto a la formación de oficiales de las Fuerzas Armadas de Argentina y Brasil (2008-2014) [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Rosario]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/2133/13185

Ramírez-Narváez, J. y Hernández-Olaya, N. L. (2024). Movilidad académica internacional: una reflexión desde las pedagogías de las diferencias. Horizontes pedagógicos, 26(2), 9-16. https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.26202

Ramírez-Narváez, J., Ravelo-Méndez, R. de J., Rodríguez-Rodríguez, A. y Daluz-Veras, D. E. (2025). Pedagogical innovation in the 21st century to improve inclusive educational processes in Latin America. Seminars in Medical Writing and Education, 3. https://doi.org/10.56294/mw2024593

Rincón-Arroyave, L. (2019). Modalidades y tipos de cooperación en las relaciones internacionales y su desempeño en Colombia [Tesis de pregrado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10654/21325

Ripoll, A. y Ghotme, R. (2015). La cooperación internacional: herramienta de desarrollo o de atraso. Revista Latinoamericana de Bioética, 15(28), 54-63. https://doi.org/10.18359/rlbi.522

Sachar, B. S. (2003). Cooperation in military training as a tool of peacetime military diplomacy. Strategic Analysis, 27(3), 404-421. https://doi.org/10.1080/09700160308450097

Sandoval-Perdomo, A. E. y Arciniegas-Londoño, L. (2021). Afectaciones a la seguridad y defensa de Colombia por el fenómeno de la minería ilegal: percepción académica, escenario y posibles soluciones institucionales. Perspectivas en Inteligencia, 13(22), 49-61. https://doi.org/10.47961/2145194X.270

Sebastián, J. (2019). La cooperación como motor de la internacionalización de la investigación en América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 14(42), 79-97. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/134

Zarza, L. A. (2012). La cooperación cívico-militar. Revista Visión Conjunta, (6), 34-41. http://cefadigital.edu.ar/handle/1847939/62

Downloads

Published

2025-07-29

Issue

Section

Article

How to Cite

Delgado-Nieto, L. J., Hernández-Domínguez, G. A., Leguizamón-Martínez, L. G., & Lesmes-Cárdenas, J. D. (2025). Training of foreign officers at the “General José María Córdova” Military Cadet School: a look at international military cooperation (2012 – 2022). Strategic Intelligence, 2(1), 41-57. https://revista.esici.edu.co/index.php/inest/article/view/12